Søg i denne blog

lørdag, marts 08, 2008

Dårligt år for Struer Skøjtebane. Dagbladet skriver om hvorfor.

Skøjtebanen her i Struer fik jeg ikke så megen glæde af i år, som forventet.
Nu er det forår, så det var det.
Helt præcist har jeg være der 2 gange. Første gang var sammen med Malthe lige da den åbnede.
Anden gang var jeg der med alle tre børn. Og Malthe på 7 år gjorde faktisk store fremskridt på bare de to gange, så det er også herfor ærgeligt, at det er så dårligt.
Banen har kun været åbnet i korte perioder og vejret har været meget blæsende og regnfuldt.
Jeg håber ikke at denne specielt dårlige sæson kommer til at betyde at kommunen opgiver skøjtebanen. Vi har på trods af problemerne haft mange gode oplever her siden starten januar 2002. Se mine første indlæg d. 4., 13., 15. og 18. januar 2002.

I Dagbladet Holstebro-Struer har jeg læst om hvorfor det er så dårligt.
Køleelementerne ligger langt nede i betonen og kan derfor ikke fryse vandet, hvis det blot er 5 grader varmt. Specielt ikke hvis det blæser og her ligger banen udsat.
I dagbladet fortæller teknisk direktør i Struer Kommune Jørgen Jensen om hvordan det gik til at vi i Struer som det eneste sted i Danmark fik en skøjte bane med kølelementerne gemt nede i beton.
Herudfra kan jeg konstatere at at repræsentanter for Struer Kommune og for Kirsten og Peter Bangs Fond gjorde som man skal, menlig tage ud for at se på en velfungerende bane, inden man selv bygger en. Det blev Skjern. I Skjern er køleelementerne i en måtte, der er noget besværlig at rulle ud hver gang banen skal starte op. Dette kunne man så undgå og samtidig få en rulleskøjtebane til sommerbrug, hvis man lagde køleelementerne ned i betonen.
Det gjorde man så og set i bakspejlet var det en meget dårlig beslutning. Ellers kunne vi have haft en is som i Holstebro, dog med en del mere blæst.
Jeg håber, at man finder en løsning om det så skal være nye køleelementer oven på betonen eller en overbygning, og ikke blot lukker banen.
Nu har den jo også fungeret bedre i de foregående år, så hellere håbe på bedre vejr næste år end opgive.

Ingen kommentarer: