Søg i denne blog

søndag, august 06, 2006

Campingferie

Vi er nu hjemme igen efter 2 uger.
I år var vi hele familen med bil og telt lidt nede i Europa i det usædvanlige gode ferievejr vi har i år. Vi prøvede at få en varieret tur uden at køre alt for meget.
Det lykkes til fulde.
Vi tog fra Struer d. 23 juli med kurs mod Sjælland.
Ruten startede og sluttede på Sjælland hos min søster med den praktiske begrundelse at vi efterlod vores hund der.
Dagen efter, d. 24. juli, tog vi en dag i København. Vejret var fantastisk i år for en turist i det nordlige Europa. Så en øl på Kultorvet var en perfekt sommer i storby oplevelse, som vi delte med min søster og hendes familie. Vi var også også en tur i Planetariet og i Friluftsland, hvor vi købte en gasbrænder til trangianen.
Næste dag tog vi videre og første stop efter Sjælland var efter under 50 km fra færgen Rødby-Puttgarden. Det var en campingplads lige ved Østersø-stranden. Rosenfelder Strand hed den og her blev vi 2 overnatninger. Vejret var stadig meget varmt, så vi badede og slappede af. Vandet var godt og det var godt organiseret med bruser nede ved strandkanten og en stor platform, vi kunne svømme ud til og sole os på.
D. 27. juli tog vi videre. Det var for varmt i bilen, så vi nåede kun til Hamburg. Vi besluttede at vi ville vente til nat med at køre videre, så vi tog en dag i Hamburg. En god dag og det er altid godt med ligt storby. Vi så St. Nikolajkirche, der er et udsigts tårn, noget gågade og sluttede af med en fantastisk legeplads ved Dammtor
D. 28. juli meget tidligt kom vi over dæmningen i det nord-vestligt Holland. Vi så lidt på campingpladser ude ved kysten, men synes ikke rigtigt om det. Der var ingen strand tæt på - kun klitter. Så vi søgte ind mod Amsterdam, hvor vi fandt Edam - en rigtig idyllisk lille by. Campingpladsen, Stranbad Edam, var rar og fredelig, lige ved IJsselmeer, det vand, der også går ind til Amsterdam. Og så mindre end 30 km fra Amsterdam.
Dagen brugte vi på campingpladsen. Efter morgenmad sov vi lidt under åben himmel - en god oplevelse.
D. 29. juli var vi tur ind til Amsterdam. Vi tog toget fra Purmerend. Vi kom rundt med canal-bus og var alle på Rijksmuseum, hvor vi så en Rembrandt-udstilling i anledning af hans 400 år. Vi spiste frokost i nærheden af Rijkseum'et og efter mere kanalrunfart spiste vi aftensmad i den kinesiske gade ved Red Light District.
Det var sent, da vi nåede hejm til campingpladsen, men bummen var da heldigvis ikke lukket.
D. 30. juli tog vi en fredelig dag i Edam. Så på gamle huse og så oste. Edam har mange kanaler og nogle fine gamle vippebroer. I nærheden af hvor vi spiste frokost, så vi 2 blive betjent manuelt. Selv om den ene var meget gammel, kunne et træk i et tov vippe broen med kørebane op. Vi så også en sluse i funktion, så vi fik set kanal-Holland.
D. 31. juli pakkede vi sammen og kørte lidt ind i landet. Vi fandt en stor campingplads, Kampeercentrum De Hooge Veluwe. Her badede vi i pool'en, fik nogen regn, så det blev også til korthygge i teltet.
D. 1. august tilbragte vi i den nationalpark, Hooge Veluwe, vi boede ved. Et rigtig godt sted. Der var en masse hvide cykler og også en der passede Malthe, så vi cyklede rundt i parken. Vi blev overrasket af en tordenbyge og blev godt våde, men selv mine lange bukser blev da tøre inden vi var færdige. Vi fik cyklet mere end 15 km, hvilket også var en god aktivitet for Malthe. Vi voksne var på museum, Kröller Müller Museum, hvor vi så Van Gogh.
Vi spiste i parken, cyklede lidt igen og kørte sent hjem. Hele dagen havde vi haft udkig efter de store dyr uden at se nogen, men da vi kørte hjem si vi krondyr.
D. 2. august kørte vi til en campingplads, Duinrell, der ligger midt i en forlystelsespark, hvor der også er et stort vandland. Vi havde en overnatning, men to dage, hvor vi fik prøvet de vildeste kørende forlystelser og de vildeste vandrutsjebaner, jeg har prøvet.
Sent om aftenen d. 3. august lukkede badelandet og vi kørte fra Holland hjemad.
D. 4. august tidligt var vi kommet nord for hamburg og besluttede os for at tage en tur omkring vadehavet inden vi tog til Sjælland. På vej til vadehavet var vi på Emil Nolde museum.