Søg i denne blog

lørdag, november 24, 2007

KRAM-undersøgelse

I torsdags deltog jeg i KRAM-undersøgelsen. Struer kommune er en af de 13, der er udvalgt til denne store undersøgelse af folkesundheden.

For mig var det god, varm og interessent oplevelse.

Først udfylder man et ret omfattende spørgeskema, hvor der gåes tæt på spise- og alkohol-vaner. Så kan man tilmelde sig til en undersøgelse i KRAM-bussen.

Da mange i byen deltager, jeg tror at 1700 får en tur gennem KRAM-bussen, er det noget der snakkes om. Specielt oplevelsen på motionscyklen, hvor man får målt kondital.
Min egen oplevelse var også her god. Jeg synes at personalet var dygtige - gav en god vejledning og havde et rigtigt godt niveau på motivationen til at "give alt".
Konditallet bliver målt ved at man kører så lang tid man kan på en kondicykel, hvorpå belastningen med jævne mellemrum sættes op. I mit tilfælde tog det 18:30 min at nå maksimum. Der arbejde jeg så også med en puls på 184 og kunne ikke yde mere.
Mit kondital blev 45.3, hvilket svarer til "højt" for min aldersgruppe og havde jeg været fyldt 50, hvad jeg jo gør næste gang, ville det have været "meget højt".
Dette billede er taget samtidig med at jeg var på cyklen. Jeg var igang med de første 5 min med lav belastning, da en fra personalet tog billedet af ham der ummidelbart ved siden af tydligt var i sidste fase af testen. Jeg husker at jeg overvejede om personalet havde styr på det med at sikre sig et (skriftligt) samtykke, når de tog billeder af personer. Når jeg nu kan se, at billedet er offentliggjort på KRAM's side med fuldt navn (og alder), må jeg formode at personalet også har styr på samtykket.
Selve testen forløb trygt og godt.
Fra mine løbeture kender jeg til, hvordan det føles ved forskellige pulsniveauer, så der var ikke noget nyt i det, men det var dejligt at kunne se på skærmen at koppen reagerede stabilt og roligt på den stigende belastning. For hver stigning i belastning kom der umiddelbart et hop op i pulsen, hvorefter den holdt sig på dette nye niveau indtil næste stigning i belastning.

Resten af undersøgelserne viste også et ok resultat. Men også et resultat, der motiverer til at holde motionsniveauet oppe.
Vægten er ok, men bør ikke stige. Ligeledes med fedtprocenten. Blodtrykket er i den høje ende af det normalområdet og skal løbende kontrolleres for om det stiger. Hvilket var præcist den samme melding jeg fik i 1998, da jeg fik det målt på Holstebro Sygehus ved et åbent hus arrangement, og jeg har da også fået det målt nogle gange siden af egen læge. At jeg fik målt blodtrykket tilbage i 1998 var et tilfælde - Anne var ansat der dengang og havde et indslag i arrangementet, hvor hun viste at et æg havde større chance for at klare et fald på 1½ meter ned på et hårdt gulv, hvis ægget havde cykelhjelm på. Det skulle børnene og jeg se og så kom jeg også ind til overlæge Ester, der målte blodtryk og vejlete.

Ingen kommentarer: