Søg i denne blog

torsdag, maj 01, 2008

1. maj - Venø rundt i kajak

Jeg var idag med på kajakklubbens traditionelle tur rund om Venø. Det specielle ved 1. maj er at det er første dag efter vinteren, hvor vi der ror turkajak må ro over Venøsund; det smalle vand mellem fastlandet, Klippen, og Venø. Det er for farligt i venterhalvåret.
Det er Kr. Himmelfartsdag, så jeg har fri og det blæser ikke for meget, 6 m/s, og vi skal ikke noget, så det var dagen, hvor jeg kunne være med.
Vi startede med fælles morgenmad kl. 8:30 og kl. 9:30 tog vi, 14 m/k, afsted i småregn, men det gik hurtigt over. Det var nemt med den sydøstlige vind at komme over Venøsund. Turen op til første stop,Venø havn, var dejligt fri for bølger, her på læsiden af øen. Da vi tog videre var vinden så småt ved at dreje om i sydvest, som DMI havde forudsagt. På nordsiden af øen er der rigtigt flot og med sol og læ, var det helt sommerligt. På nordspidsen er der udfra det fredede område Nørskov-Vig en meget lang sandtange ud i vandet. Yderst på denne tange lå en ca 10 sæler. Disse flotte dyr gled en for en langsomt i vandet, da vi stille nærmede os. De er nysgerrige og stak hovederne op ganske tæt på - dykkede ned for så blot at komme op lidt længere ude, hvor de igen så på os. Turen videre ned til andet stop, campingpladsen, var der ikke de store udfordringer i. Vinden var jo lidt om mod vest. Foråret at for alvor slået igennem og på denne strækning kunne vi nyde de nyudsprungende træer med de mange nuancer af grønt. Frokosten på græsset ved vandet ved campingpladsen fik vi lov til at nyde i det dejligste solskin. Og så var der kun de sidste 7 km hjem. Helt uden en indsats kom det nu ikke til at gå Sammen med en anden erfaren roede jeg, da vi nærmede os færgelejet, sammen med den yngste deltager på en 11-12 år. Nu havde vi roet 22 km og han var meget træt. Vi turde ikke komme ud i færgelejet, da der, siden vi var der sidst, var kommet en del bølger. Derfor prøvede jeg noget nyt, menlig at tage færgen over. Det virkede fint. På den anden side bar vi kajakkerne lidt hen ad vejen til en sandstrand, hvor vi kunne få dem i vandet. Jeg har nogle gange tidligere, når jeg kom tilbage til færgelejet og det var blæst lidt op, tænkt på at man da kan tage færgen. Men jeg har altid roet over alligevel. Nu fik jeg prøvet at tage færgen med kajak.
Vi kom ud fra stranden uden at få megen vand indenbords selvom bølgerne var lidt høje og ret på stranden. Efter at have været ude hele dagen føltes vandet næsten varmt og jeg følte hvor meget jeg glæder mig til den varme kajaksæson, der nu står for døren.
Hjemme igen i klubben efter 25 km på vandet var der et mylder af glade mennersker i det dejligste solskin.

Ingen kommentarer: