Søg i denne blog

søndag, august 10, 2003

Venø Sammensurium

Det var en weekend, der for mig stod i motionens tegn.

Vi lå sammen med nogle venner på Ladens Campingplads på Venø, hvor det årlige "Venø Sammensurium" blev afholdt.

Ud over musik og campingliv i 30 graders varme fik jeg en masse motion i den dejlige natur.
Vi havde fredag ikke fået arrangeret nogen pasning til Freja og synes at alligevel at den og vi var bedst tjent med at den blev hjemme. Det krævede så at vi tog hjem for at lufte og fodre lørdag og søndag. Derfor tog jeg cyklen til Venø fik cyklet ca. 80 km i den flotte natur Venø - Struer. De mange timer på cyklen gav fantastiske naturoplevelser som tidlig lørdag morgen, hvor det var varmt men så tåget at jeg ikke kunne se den korte strækning fra det ene færgeleje til det andet. Jeg så fasan, hare og på et bestemt sted rovfugle - en gang hele 5 på een gang.
Herudover deltog jeg i det 9 km lange motionssøb i forbindelse med Venø Sammensurium. Her kom jeg i stærk varme rundt på Venø.

Venø-Vindø gav en extra oplevelse. Vi var heldige at møde Kristian Hjørnholm, der kunne fortælle om vindborge. Om hvordan denne labyrint af sten i det sparsomme græs på stranden var lavet og hvad den havde været brugt til af Kelterne. En fortælling om et et forårs-/frugtbarheds-ritual, hvor foråret, en ung jomfru inderst i labyrinden skulle befries af Søndenvinden, en ung mand ude fra, mens Nord-Vestenvinden, jomfruens far, søgte at forhindre det. Der er noget om Kelterne, Steen Andersens vindskulptur med slebne sten, Anne Mette Hvidaa Hjørnholms pileflet og om Vindborge i dette link til "Venø-Vindø".

Ingen kommentarer: